-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12981 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

در شبهاي محروم سالهاي گذشته ما در منزل شام نذري مي داديم كه ظرفهايي از مردم در خانه ما مانده است و به هر همسايه اي كه نشان داديم مال آنها نبود، و مادرم از آنها استفاده مي كند. حكم شرعي در اين مورد چيست؟ آيا دور ريختن آنها اشكال ندارد؟ آيا ماندن آنها در خانه ما حكم حرام را ندارد؟



از نظر امام خميني (ره) برداشتن چيزي كه پيدا شده، مكروه است. و در صورتي كه شخص چيزي پيدا كند و بردارد وظيفه اوست كه اگر صاحبش معلوم است به صاحبش بدهد، و اگر صاحبش معلوم نيست، و قيمت آن از يك درهم (حدود 200 تا 300 تومان)كمتر نيست:

الف)- نشانه اي ندارد كه از روي آن بتواند صاحبش را پيدا كند بنا بر احتياط واجب از طرف صاحبش صدقه بدهد.

ب)- نشانه دارد: بايد اعلان كند پس اگر صاحبش پيدا شد به او بدهد، و اگر صاحبش پيدانشد، مي تواند براي خود بردارد به قصد اين كه هر وقت صاحبش پيدا شد، آن را به او بدهد، يا براي صاحبش نگهداري كند تا هر وقت پيدا شد به او بدهد. و اگر قيمت آن از يك درهم كمتر است مي تواند به قصد آنكه براي خودش باشد از آن استفاده كند يا اعلان كند تا صاحبش پيدا شود.

چگونگي اعلان: اگر از روزي كه آن را پيدا كرده تا يك هفته، روزي يك مرتبه و بعد از آن تا يكسال هفته اي يك مرتبه در محل اجتماع مردم اعلان كند، كافي است.(الف)

از نظر آيت ا...سيستاني: هرگاه چيزي را كه پيدا كرده نشانه اي دارد كه به واسطة آن مي تواند صاحبش را پيدا كند، اگر چه بداند صاحب آن كافري است كه اموالش محترم است، در صورتي كه قيمت آن چيز به مقدار يك درهم برسد بايد از روزي كه آن را پيدا كرده تا يك سال در محل اجتماع مردم اعلان كند و اگر قيمت آن كمتر از يك درهم باشد، احتياط واجب آنست كه آن را از طرف صاحبش صدقه بدهد. و هر وقت صاحبش پيدا شد چنانچه به صدقه دادن راضي نشود، عوض آن را به اوبدهد.(ب)

بهرحال اگر از يافتن صاحبان ظروف نااميد شده ايد و امكان استرداد آنها به صاحبانش ميسر نيست، معادل قيمت آنها را به عنوان رد مظالم به يكي از مراجع تقليد پرداخت كنيد و يا معادل مبلغ آن را بر آنچه گذشت از طرف صاحب آن صدقه بدهيد.

























































منابع و مآخذ:

الف)آموزش فقه، 72 درس احكام، ص340

ب) توضيح المسائل آيت ا...سيستاني،ص513

آموزش فقه، 72 درس احكام، محمد حسين فلاح زاده

توضيح المسائل آيت ا...سيستاني

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.